Mijn eeuwige queeste: experimenteren! In de studio vertaalt zich dit al snel in meer en meer technieken proberen om te kijken wat het effect is, om deze vervolgens in mijn repetoire te stoppen. Dit keer kijk ik naar LED disco lampen.
Ik werk veel met gekleurd licht, en discolampen zijn nou eens bij uitstek geschikt om dit te maken. Je ziet ze echter nooit terug in fotostudios, dus tijd om daar verandering in te brengen en te kijken of dat kan. Als experiment heb ik een viertal Ayra ComPar 30 LED discolampen geregeld. Dit zijn LED lampen met 4 individuele kanalen voor rood, groen, blauw en wit. Ze komen met een afstandsbediening maar zijn ook te besturen met een DMX controller.
Na een setup gebouwd te hebben met een DMX controller waarbij ik alle lampen individueel naar alle kleuren kon schuiven kon ik beginnen. Dus: experimenteer-tijd! Samen met Ingrid, Annicke en Amber ben ik een aantal test shoots gaan doen om te kijken wat haalbaar is en wat niet. De resultaten en mijn bevindingen lees je hieronder.
IngridBelicht met uitsluitend LED lampen. Blauw van links, en een mix van rood rechts.
Nadelen zijn er zeker. Dit is schieten met zwak, continu licht. Dat is al lastig met normale lampen, maar zeker LED (disco)lampen leveren relatief weinig licht. Dat wordt nog minder als je ze gaat verstoppen in softboxen of achter een paraplu. Om dit licht nog te vangen met je camera praat je al snel over naar hoge ISOs en lastige sluitertijden. ISO 1600 is niet ongewoon, en een sluitertijd van 1/60e of langer ook niet. Een goed lichtsterke lens helpt overigens wel! Dat betekent dan wel dat je scherpte-diepte ook minimaal is en dat moet net je stijl willen zijn.
Daarnaast is het licht zeker niet perfect. De ComPar's zijn erg gericht - leuk als je een spot zoekt maar niet als je een egale bron nodig hebt. Dat is natuurlijk te verhelpen met modifiers, of door een andere lamp te regelen. Qua kleur en tonaliteit zijn ze vrij verzadigd, en krijg je er zeker niet het zachte perfecte licht uit wat je met flitslicht kan krijgen. Als laatste is het weer een investering als je dit goed wil doen: je hebt niet alleen de LED lampen nodig, maar ook DMX kabels, een DMX controller, en de kennis om met deze combinatie te goed te kunnen werken.
Combineren van LEDs en flitslicht kan overigens ook, mits je je lampen een beetje zacht kan zetten. Onderstaande foto met Amber is een combinatie van een kubus, een rol plasticfolie, een paar LED lampen in de kubus die flink fel een witrode gloed projecteren, een rookmachine, ook in de kubus, een Amber die door de kubus heen breekt en 2 striplights aan weerszijden op minimaal vermogen met rode gels er voor.
AmberEen combinatie van flitslicht en LED lampen. De LED lampen zitten in de kubus.
All in all een leuke nieuwe extra om meer mee te experimenteren! Ik ga hier zeker vaker mee aan de slag! Meer foto's zien? Bekijk dan de gallerij Let's go LED!